Lecitina și beneficiile pentru sănătate

Lecitina | Beneficii pentru sănătate

CE ESTE LECITINA?

Lecitina este o substanță ce se găsește, în mod natural, în țesuturile corpului tău.

Este formată din acizi grași și este esențială în celulele corpului.

Funcționează ca un emulsionant, ceea ce înseamnă că suspendă grăsimile și uleiurile și le împiedică să se amestece cu alte substanțe.

Lecitina (denumită și olfa-fosfatidilcolina) este un nutrient, precum și un supliment.

Beneficiile lecitinei sunt numeroase:

  •  este utilizată pentru tratarea tulburărilor de memorie, cum ar fi demența și boala Alzheimer;
  •  este benefică în boli ale vezicii biliare, hepatice, tipuri de depresie, colesterol ridicat, anxietate și boala de piele (eczema);
  •  se aplică pe piele, ca hidratant.

Adesea vei găsi lecitina ca aditiv alimentar; se folosește pentru a evita separarea anumitor ingrediente.

Poate fi găsită în multe alimente, inclusiv soia și gălbenușurile de ou.

De asemenea, ca medicament sau parte componentă în fabricarea medicamentelor.

 


Citește și: Vitamina C 1000? Care este concentrația corectă?


CUM ACTIONEAZA LECITINA?

Lecitina este transformată în acetilcolină, o substanță care transmite impulsuri nervoase.

Lecitina este o substanță chimică, aparținând compușilor numiți fosfolipide.

  • Importanța fosfolipidelor este că acestea sunt solicitate de organism pentru a construi membranele celulare și sunt vitale pentru funcționarea normală a creierului, sângelui, nervilor și a altor țesuturi.

Nu numai că lecitina este luată ca un supliment esențial de grăsime, dar este produsă și în multe alte scopuri, cum ar fi:

  • fabricarea de medicamente pentru ochi (pentru a ajuta picăturile de ochi să adere la cornee),
  • ca un emulgator în produsele alimentare (pentru a evita separarea ingredientelor),
  • ca hidratant pentru piele,
  • pentru gătit și multe altele.

CARE SUNT TIPURILE DE LECITINA?

Suplimentele de lecitină sunt de obicei derivate din soia, ouă sau semințe de floarea soarelui.

Soia este de departe ingredientul cel mai des utilizat pentru a crea suplimente de lecitină.

Uneori se folosesc și grăsimi animale, pește sau porumb.

În timp ce lecitina de soia tinde să fie sub formă de capsule granulate,  lecitină de floarea soarelui se găsește atât sub formă de pulbere, cât și sub formă lichidă.

Lecitina de floarea-soarelui nu este la fel de frecventă, dar unele persoane o preferă, mai ales dacă încearcă să evite organismele modificate genetic din alimentele lor.

În timp ce soia este uneori modificată genetic în producția de masă, semințele de floarea soarelui nu sunt.

Procesul de extracție este, de asemenea, mai blând pentru lecitina de floarea soarelui.

Extragerea lecitinei din semințele de floarea soarelui nu necesită substanțe chimice dure.

 


Vezi produsul

 


 

CARE SUNT BENEFICIILE PENTRU SANATATE ALE LECITINEI?

Atunci când este îngerată, lecitina este divizată într-o substanță numită colină, care este prezentă în utilizările corpului pentru multe procese vitale, inclusiv:

  • Transportul grăsimilor;
  • Metabolism (descompunerea alimentelor pentru energie);
  • Facilitarea transmisiilor nervoase din creier;
  • Susținerea funcției membranei celulare.

Colina nu este ușor fabricată de organism, ci mai degrabă, cea mai mare parte a acesteia trebuie ingerată, prin dietă.

Din acest motiv, aportul exterior de lecitina este foarte important.

Lecitina este apreciată pentru numeroase beneficii, în tratarea multor afecțiuni de sănătate. Însă, momentan există foarte puține dovezi care să susțină multe dintre aceste afirmații, inclusiv:

  • vindecarea afecțiunilor pielii (cum ar fi eczema),
  • îmbunătățirea somnului,
  • îmbunătățirea performanței atletice,
  • tratarea tulburărilor neurologice,
  • reducerea stresului și a anxietății,
  • tratarea demenței,
  • îmbunătățirea simptomelor bolii Parkinson.

Câteva studii au arătat că lecitina poate fi benefică în prevenirea sau tratarea unor afecțiuni majore:

LECITINA AJUTA MEMORIA SI POATE COMBATE SIMPTOMELE DEMENTEI

Lecitina conține colină, un produs chimic pe care creierul îl folosește pentru a comunica.

Colina este, de asemenea, un compus vital pentru construirea și transportul lipidelor (grăsimilor) în organism.

Cercetările clinice sugerează că o dietă bogată în colină poate duce la o memorie mai accentuată și poate ajuta persoanele cu Alzheimer.

Substanțe lipide care conțin colină, precum lecitina, pot îmbunătăți căile funcționale ale creierului.

 

Există câteva dovezi contradictorii cu privire la lecitină și dacă aceasta poate fi folosită pentru a trata persoanele care au afecțiuni ale sistemului neurologic și ale sistemului nervos. Însă cercetarea acestui beneficiu al lecitinei este promițătoare și avansează.

Se pare că boala Alzheimer și funcția cognitivă sunt influențate de nivelul de colină, care se crede că sprijină îmbunătățirea funcționării cognitive la persoanele cu Alzheimer și alte tipuri de demență.

Unele dovezi preliminare au arătat că lecitina poate ajuta în stimularea memoriei.

LECITINA SCADE COLESTEROLUL

Cel mai binecunoscut beneficiu  al lecitinei este capacitatea sa de a scade nivelul colesterolului.

Cercetătorii au descoperit că lecitina din soia poate contribui la creșterea colesterolului HDL (bun) și la scăderea colesterolului LDL (rău), în profilele de sânge.

  • Proteina de soia oferă un impuls suplimentar pentru persoanele care o folosesc pentru a trata colesterolul datorită și altor componente pe  care le oferă.

Un studiu a descoperit că suplimente de lecitină din soia, administrate zilnic, într-o capsulă de 500 mg, au dus la o reducere de 42% a colesterolului total.

Colesterolul LDL (colesterolul rău) a fost scăzut cu 56,15% după două luni de administrare a lecitinei.

 

Studiul a arătat că o capsulă zilnică de lecitină de soia poate fi eficientă pentru tratamentul suplimentar al hipercolesterolemiei (nivel colesterol ridicat în sânge).


Citește și: Cât de grav poate afecta colesterolul, sănătatea organismului?


LECITINA IMBUNATATESTE SANATATEA INIMII

Lecitina care provine din soia poate îmbunătăți sănătatea cardiovasculară, mai ales dacă există deja riscul de a dezvolta presiune ridicată în sânge sau boli de inimă.

Deoarece soia este digerată mai greu, este nevoie de mai mult timp pentru a o descompune. Prin urmare, oferă și sațietate.

Pentru unii oameni, acest lucru funcționează pentru a-i face să se simtă mai plini, după consumul de lecitină.

LECITINA ESTE BENEFICA IN MASTITA (INFLAMATIA TESUTULUI SANULUI)

Mastita este o afecțiune frecventă la mamele care alăptează.

Unele surse raportează că lecitina poate ajuta la prevenirea canalelor înfundate la sân, care duc adesea la mastită (inflamația țesutului sânului). Însă cercetările sunt mixte.

Unele organizații de sănătate susțin că, pentru alăptare, recomandă femeilor care au probleme recurente cu conductele de lapte blocate, să ia 1200 mg de lecitină, de patru ori pe zi, pentru a preveni mastita.

  • Lecitina poate acționa pentru a reduce vâscozitatea (grosimea lipicioasa) laptelui matern, prin creșterea concentrației de acizi grași polinesaturați.

Însă cercetarea este neconcludentă și cel mai bine este ca cele care aleg consumul de suplimente pe bază de lecitină să consulte un medic, cu privire la siguranța și eficacitatea acesteia.

Unii medici consideră că riscul de a lua lecitină este mai mic decât cel al antibioticelor (tratamentul principal pentru mastită), iar prevenirea poate fi cea mai bună opțiune.

Totuși, femeile care alăptează, sunt însărcinate sau încearcă să rămână însărcinate ar trebui să utilizeze lecitina doar cu acordul medicului.

Prevenirea canalelor înfundate la sân se poate face și prin:

  • aplicarea de comprese calde,
  • masaj,
  • pompare suplimentară, dacă este nevoie,
  • drenarea sânului bine.

LECITINA AJUTA LA IMBUNATATIREA DIGESTIEI

Lecitina a fost testată la persoane care sufereau de colită ulceroasă, pentru a-și îmbunătăți digestia.

Calitățile emulsionante ale lecitinei contribuie la o reacție în lanț care îmbunătățește mucusul din intestin, făcând procesul digestiv mai ușor și protejând mucoasa delicată a sistemului digestiv.

Chiar dacă nu ai colită ulceroasă, poate dorești să iei în considerare utilizarea lecitinei dacă ai sindrom de colon iritabil sau o altă afecțiune care îți afectează procesul digestiv.

  • Colita ulcerativa este o boală inflamatorie care afecteaza intestinul.

La persoanele cu colită ulceroasă s-a constatat că au mai puțin fosfatidilcolină – un produs chimic găsit în lecitină – decât persoanele care nu sufereau de această afecțiune.

  • Fosfatidilcolina este o componentă a mucusului din tractul digestiv. Acest mucus este extrem de important, deoarece ajută la protejarea colonului de inflamații.

Formează un strat esențial în colon (intestinul gros) și intestinul subțire. Acest mucus colonic protejează împotriva bacteriilor care provin din scaun.

Se consideră că fosfatidilcolina este responsabilă de formarea „surfactantului intestinal” sau a stratului de mucus.

Când stratul de  fosfatidilcolina este defect, se adaugă la dezvoltarea inflamației intestinului, ceea ce duce adesea la simptome de colită ulceroasă.

Studiul a descoperit că suplimentele de lecitină au rezolvat activitatea inflamatorie cauzată de colita ulceroasă și se poate alege ca un prim pas de terapie, pentru această boală.

LECITINA CALMEAZA SI HIDRATEAZA PIELEA

Lecitina se găsește printre ingredientele principale ale unor produse de îngrijire a pielii.

  • Este folosită ca emolient, făcând pielea să se simtă netedă, prin restabilirea hidratării.

În majoritatea acestor produse, tipul de lecitină utilizat se numește lecitină hidrogenată.

Nu există multe dovezi că lecitina, atunci când este utilizată singură, poate vindeca acneea și eczema – deși unele persoane o folosesc cu acest scop.

Luând capsule de lecitină, îți poate îmbunătăți, teoretic, textura pielii, deoarece tonifică și stimulează funcții ale corpului.

 

SURSE ALIMENTARE DE LECITINA

Lecitina poate fi găsită în anumite alimente.

Preparatele comerciale ale lecitinei sunt cel mai adesea obținute din gălbenuș de ou, soia sau surse animale.

Lecitina se găsește în alimente precum:

•   Carne de organe (cum ar fi ficatul);
•   Carne roșie;
   Fructe de mare;
•   Ouă;
   Arahide;
•   Germeni de grâu;
  Ulei de canola;
  Legume verzi (precum broccoli și varza de Bruxelles);
•   Leguminoase (cum ar fi fasolea neagră, boabele de fasole și soia).

RISCURI SI COMPLICATII ALE LECITINEI

Persoanele cu alergii la ou și soia trebuie să fie deosebit de atente, pentru a afla de unde provine lecitina din suplimentele lor. Și în acest fel, pentru a evita reacțiile alergice.

Lecitina poate fi găsită într-o mulțime de produse, cum ar fi ouăle și produsele animale.

Nu s-a raportat nici un risc datorat lecitinei care apare în mod natural în produsele alimentare.

Persoanele care iau suplimente de lecitină trebuie să fie conștiente de recomandările de dozare și nu trebuie să depășească peste 5.000 de miligrame pe zi.

Suplimentele de lecitină sunt considerate cu risc scăzut și, în principiu, se pot lutiliza pentru a menține sănătatea generală a organismului.

Totuși, sursa cea mai bună de nutrienți, în întreaga lor formă, se găsește în alimente.

Cu multe beneficii și foarte puține riscuri, lecitina poate fi o opțiune pentru persoanele care caută să-și îmbunătățească colesterolul și funcțiile organelor.

  • EFECTE SECUNDARE POSIBILE

Deși lecitină este, în general, considerată sigură pentru majoritatea oamenilor, este important să se consulte medicul sau farmacistul,  înainte de a lua lecitină (sau orice alt supliment medicamentos).

În special cei care iau medicamente pe bază de rețetă sau alte suplimente pe bază de plante, au o condiție medicală sau au alergii.

Efectele secundare ușoare ale lecitinei pot include:

  • salivare crescută,
  • scăderea apetitului,
  • diaree,
  • greață,
  • durere abdominală,
  • balonare abdominală.

Efectele secundare ușoare trebuie raportate medicului tău.


Citește și: Cât de mult ajută consumul de multivitamine, sistemul imunitar?


  • REATII ALERGICE LA LECITINA

Deși multe persoane pot fi preocupate de lecitina de soia din cauza alergiei la soia, potrivit unui raport publicat de Universitatea din Nebraska, riscul de alergii la lecitina de soia poate fi minim.

  • Alergenii din soia se găsesc în fracția de proteine. Marea majoritate a acestora ​​sunt eliminați în procesul de fabricație a lecitinei de soia.

Lecitina de soia conține concentrații de proteine ​​din soia și s-a dovedit că acestea includ, de fapt, alergenii din soia.

Aparent, lecitina de soia nu conține reziduri suficiente de proteine ​​de soia pentru a provoca reacții alergice la majoritatea consumatorilor alergici.

Deși nu sunt foarte frecvente, au fost raportate, totuși, unele reacții alergice la lecitina de soia.

Simptomele unei reacții alergice severe pot include:

  • umflarea buzelor, a limbii sau a feței;
  • urticarie;
  • probleme de respirație;
  • constrangerea gâtului.

Aceste simptome sunt semne de urgență medicală și necesită îngrijiri medicale imediate.

 

DOZARE SI PREPARARE LECITINA

Lecitina poate fi disponibilă sub formă de:

  • pastilă
  • pastă
  • lichidă
  • capsulă
  • granulă

Doza corectă a oricărui supliment depinde de numeroși factori, inclusiv starea generală de sănătate a persoanei, vârsta și alte afecțiuni.

Nu există suficiente dovezi științifice pentru a susține care este doză sigură de lecitină pentru fiecare dintre aceste circumstanțe.

Și chiar dacă un produs este natural, nu înseamnă neapărat că este sigur.

Multe suplimente medicamentoase au efecte secundare periculoase, deci este bine să consulți întotdeauna medicul sau farmacistul cu privire la doza sigură și eficientă, înainte de a le consuma. Consuma vitamine si minerale organice.

 


Citeste in continuare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *