Tot ce trebuie să știi despre gluten, inclusiv ce alimente îl conțin

alimente gluten free

Dietele fără gluten devin din ce în ce mai populare, în special datorită conștientizării tot mai mari a intoleranței multor persoane la gluten.

Acest lucru a dus la o creștere rapidă a opțiunilor alimentare fără gluten.

Produsele fără gluten au transformat dietele extraordinar de dificile de urmat, într-unele mult mai simple și mult mai accesibile.

Ce este glutenul, ce alimente îl conțin și cum se manifestă intoleranța, vei afla citind în continuare.

alimente ce nu contin gluten

Ce este glutenul?

Glutenul este o proteină care poate fi găsită în mod natural în anumite boabe de cereale, cum ar fi grâu, secară și orz.

  • Oferă o varietate de beneficii culinare funcționale și este responsabil pentru textura moale, masticabilă, care este caracteristică multor alimente, pe bază de cereale, care conțin gluten.

Când sunt încălzite, proteinele din gluten formează o rețea elastică care poate întinde și captura gazele, permițând dospirea sau creșterea optimă și menținerea umidității în pâine, paste și alte produse similare.

Datorită acestor proprietăți fizice unice, este utilizat frecvent ca aditiv, pentru a îmbunătăți textura și a promova retenția de umiditate într-o varietate de alimente procesate.

Dietele fără gluten sunt mai frecvente ca niciodată, însă acesta nu prezintă un risc pentru sănătate pentru majoritatea persoanelor.

Consumul său este extrem de limitat pentru persoanele care sunt alergice sau au boală celiacă. În acest caz, pot apărea simptome precum oboseală, greață și vărsături, pierderea în greutate, dureri abdominale, balonare și gaze, diaree, constipație și altele.

Singurul tratament al bolii celiace este o dietă fără gluten, pe tot parcursul vieții.

retete gluten free

Alimente care conțin gluten

Glutenul poate fi găsit într-o varietate de alimente întregi și procesate, inclusiv:

  • Boabe: grâu integral, tărâțe de grâu, orz, secară, germeni de grâu, grâu crăpat, mir (o încrucișare între grâu și secară);
  • Produse prelucrate pe bază de cereale: biscuiți, pâine, pesmet, paste, tăiței care conțin grâu, fursecuri, produse de patiserie;
  • Alte alimente și băuturi: malț de orz, oțet de malț, sos de soia, anumite sosuri pentru salate, sosuri îngroșate cu făină, bulion, anumite amestecuri de condimente, chipsuri aromate, bere, anumite tipuri de vin.

Deoarece este adesea utilizat în producția de alimente ca agent de îngroșare sau stabilizator, nu este întotdeauna clar dacă un anumit aliment îl conține.

Mulți producători de produse alimentare folosesc aceleași echipamente de preparare atât pentru alimente cu gluten, cât și pentru cele fără.

Astfel, chiar dacă un aliment este inerent fără gluten, acesta ar putea fi contaminat în timpul procesării.

Dacă urmezi o dietă strictă fără gluten și nu ești sigur cu privire la conținutul unui anumit aliment, verifică pachetul pentru o etichetă fără gluten sau contactează producătorul înainte de a îl achiziționa.

diete fara gluten ovaz

Ovăz

Când vine vorba de diete fără gluten, ovăzul este un pic misterios.

Una dintre problemele principale cu ovăzul este că acesta este transportat și procesat frecvent cu aceleași echipamente ca și grâul.

Acest lucru duce la o contaminare pe scară largă cu gluten a ovăzului, chiar dacă pe eticheta produsului nu se menționează grâu sau gluten.

Totuși, este ușor să găsești ovăz certificat și etichetat fără gluten.

  • Ovăzul fără gluten este doar ovăz obișnuit care a fost procesat folosind echipamente și facilități care nu conțin contaminare cu gluten.

Cu toate acestea, unii experți susțin că nu există ovăz fără gluten – chiar dacă sunt etichetați ca atare.

Ovăzul conține o proteină numită avenină, care este structural foarte asemănătoare cu proteinele din gluten.

Cercetările timpurii sugerează că, în cazuri rare, un procent mic de persoane cu intoleranță la gluten, poate experimenta o reacție similară datorită conținutului de avenină.

Marea majoritate a dovezilor actuale sugerează că majoritatea persoanelor cu intoleranță la gluten pot tolera ovăz fără gluten, fără probleme.

De fapt, ovăzul necontaminat este adesea încurajat pentru dietele fără gluten datorită sursei bogate de fibre și substanțe nutritive esențiale.

Sunt necesare mai multe cercetări pentru a înțelege mai bine modul în care avenina din ovăz afectează digestia și funcția imună la persoanele cu intoleranță la gluten.

Dacă bănuiești că ai putea fi intolerant la ovăz, consultă medicul.

eticheta gluten free

Anumite afecțiuni medicale pot necesita o dietă fără gluten

Deși glutenul este sigur pentru majoritatea oamenilor, anumite afecțiuni medicale necesită o dietă fără gluten ca parte a protocolului de tratament.

Boala celiaca

Boala celiacă este o afecțiune autoimună gravă în care sistemul imunitar al unei persoane atacă celulele intestinului subțire atunci când ingeră gluten.

Este una dintre cele mai bine cercetate cauze de intoleranță la gluten și se estimează că afectează aproximativ 1% din populația globală.

Ca multe alte afecțiuni autoimune, cauza exactă a bolii celiace rămâne neclară, dar există dovezi puternice ale unei componente genetice.

Tratamentele medicamentoase pentru boala celiacă sunt în prezent cercetate, dar cel mai larg acceptat și utilizat tratament este o dietă strictă fără gluten.

Sensibilitate non-celiacă la gluten

Sensibilitatea la gluten non-celiacă descrie mai multe simptome negative care se rezolvă atunci când glutenul este eliminat din dietele persoanelor care nu au un test pozitiv pentru boala celiacă sau alergia la grâu.

În acest moment, se știe foarte puțin despre această sensibilitate, dar tratamentul actual include aderarea la o dietă fără gluten.

Alergie la grâu

O alergie la grâu nu este o adevărată intoleranță la gluten, ci o afecțiune strâns legată.

De fapt, alergiile la grâu sunt o intoleranță la grâu în sine, nu doar la proteina din gluten.  Astfel, cineva cu alergie la grâu trebuie să evite grâul, dar poate consuma în siguranță gluten din surse care nu sunt de grâu, cum ar fi orz sau secară.

Mulți oameni care au o alergie la grâu ajung să urmeze o dietă în mare parte fără gluten, deoarece cele două ingrediente sunt atât de strâns legate și coexistă în multe dintre aceleași alimente.

Produse panificatie fara gluten

Simptome frecvente ale intoleranței la gluten

Simptomele intoleranței la gluten se pot manifesta foarte diferit în funcție de persoană.

Simptomele posibile care pot fi cauzate de intoleranță la gluten sunt vaste și nu întotdeauna intuitive.

De fapt, unii oameni nu au deloc simptome evidente. Acesta este un motiv major pentru care afecțiuni precum boala celiacă sau sensibilitatea non-celiacă sunt adesea netratate sau diagnosticate greșit.

Simptomele intoleranței la gluten pot include:

  • Probleme digestive: diaree, balonare, dureri abdominale, constipație, inflamație a țesutului digestiv
  • Probleme ale pielii: erupții cutanate, eczeme, inflamații ale pielii
  • Probleme neurologice: confuzie, oboseală, anxietate, amorțeală, depresie, lipsă de concentrare, dificultăți de vorbire.
  • Altele: pierderea în greutate, deficiențe de nutrienți, funcția imună diminuată, osteoporoză, dureri de cap, anemie.

Dacă bănuiești că ai intoleranță la gluten sub orice formă, ar trebui să te adresezi medicului, înainte de a încerca să elimini glutenul din dieta ta.

Unele proceduri de testare pentru anumite afecțiuni legate de gluten, cum ar fi boala celiacă, pot da rezultate inexacte dacă respecți deja o dietă strictă fără gluten.

Mai mult, anumite simptome care pot părea intoleranță la gluten ar putea fi o reacție la altceva.

Astfel, cea mai bună abordare este de a discuta simptomele cu un expert, înainte de a încerca să tratezi.

Cereale si produse panificatie fara gluten

Alimente restricționate

O mulțime de alimente pot conține grâu, secară și orz restricționate. Înainte de a cumpăra produse, verifică etichetele acestora pentru a găsi componentele care conțin gluten.

Astfel de alimente includ:

  • Pâine, prăjituri și plăcinte
  • Cereale
  • Paste
  • Biscuiți
  • O parte din acoperirea alimentelor
  • Sosuri asezonare
  • Bere
  • Bomboane
  • Crutoane
  • Cartofi pai
  • Produse din malț
Plan de mese fara gluten timp de 7 zile

Plan de mese fără gluten timp de 7 zile

Atunci când alegi și cumperi alimente pentru o masă, te rugăm să te asiguri că ingredientele sunt lipsite de gluten, verificând etichetele acestora.

Luni 

  • Mic dejun: terci de orez cu fructe de pădure, pâine de porumb, ceai sau cafea.
  • Prânz: supa de spanac, piept de pui copt, 2-3 cartofi copti, salata de legume.
  • Cina: terci de mei cu nuci, iaurt grecesc.

Marţi

  • Mic dejun: brânză de vaci cu fructe, pâine de orez cu miere, ceai.
  • Prânz: supa de pui, salata de legume.
  • Gustare: portocale și câteva bucăți de ciocolată amară.
  • Cina: somon prăjit cu cartofi, roșii și salată de spanac, ceai de plante.

Miercuri

  • Mic dejun: omletă cu brânză, pâine prăjită de porumb cu gem, cafea sau ceai.
  • Prânz: orez fiert cu piept de pui, salată de legume, ceai.
  • Cina: caserolă de făină de orez cu brânză, două mere.

Joi

  • Mic dejun: salată de morcovi și nuci, condimentată cu ulei de măsline, o bucată de brânză, ceai sau cafea.
  • Prânz: supă de legume, fasole în sos de roșii, ceai verde.
  • Gustare: mere coapte, nuci.
  • Cina: peste pește cu cartofi, salată verde, ceai de plante.

Vineri

  • Mic dejun: fulgi de porumb cu iaurt și fructe, ceai.
  • Prânz: supă de pește, paste fără gluten cu fructe de mare, ceai.
  • Cina: hrișcă fiartă cu piept de pui copt, ceai de mușețel.

Sâmbătă

  • Mic dejun: clătite de hrișcă cu miere și fructe de pădure, iaurt.
  • Prânz: orez fiert cu pui, ceai verde.
  • Gustare: două mere, nuci.
  • Cină: tocană de legume și ciuperci, pește la cuptor, ceai.

Duminică

  • Mic dejun: brânză de vaci cu fructe de pădure, prăjituri cu orez, ceai sau cafea.
  • Prânz: pește prăjit, hrișcă fiartă, ceai.
  • Cină: pui la cuptor, salată de legume, iaurt.
Tot ce trebuie sa stii despre gluten, inclusiv ce alimente il contin

Glutenul – bun sau rău?

Dietele fără gluten sunt mai populare ca oricând, dar există adesea confuzie cu privire la ce este glutenul și când ar trebui eliminat.

Glutenul se referă la o varietate de proteine ​​care se găsesc în mod natural în cerealele, precum grâul, orzul și secara.

Nu există nimic în mod inerent nesănătos în ceea ce privește glutenul, dar persoanele cu anumite afecțiuni medicale precum boala celiacă, sensibilitatea la gluten non-celiacă sau alergia la grâu ar trebui să o evite, deoarece poate provoca reacții adverse grave.

Simptomele intoleranței la gluten sunt largi și pot include probleme digestive, piele inflamată și probleme neurologice.

Înainte de a începe să urmezi o dietă fără gluten, consultă nutriționistul sau dieteticianul.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *